slim deurslot is toekomst

visualisatie van slim deurslot in een slim huis
een slim deurslot helpt maakt ons leven makkelijker

Supermarktketen Albert Heijn test sinds begin oktober het tot in de koelkast bezorgen van online bestelde boodschappen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van onder meer een slim deurslot. Een tiental huishoudens maken acht weken lang onderdeel uit van de pilot. Deze test is volgens Albert Heijn vooral ‘gericht op de toekomst’. De bestelde boodschappen worden namelijk dankzij het slimme deurslot tot in de koelkast bezorgd. De klant hoeft dus helemaal niet thuis te zijn. Het bezorgconcept rondom het slimme deurslot werd in juni van dit jaar door AH Online Labs voor het eerst gepresenteerd op het hoofdkantoor in Zaandam.

slim deurslot brengt gemak

Om dit mogelijk te maken zet Albert Heijn samen met deze klanten de stap naar slimme huizen. Met die technologie is het op veel manieren mogelijk om je leven leuker, beter of makkelijker te maken. Deze test valt vooral in de laatste categorie. De huizen van de deelnemende gezinnen zijn namelijk zowel voorzien van een slimme deurbel als slimme deursloten. Albert Heijn maakt in deze proef gebruik van respectievelijk de merken SecuFirst en Nuki. Devices van andere merken zoals Ring zijn vanzelfsprekend voor dit soort toepassingen ook mogelijk. Zowel Nuki als SecuFirst ‘praten’met slimme assistenten zoals Amazon Alexa en Google Assistent. Daarmee zijn ze dus ook volledig te integreren in een slim, stembestuurd huis.

zet maar neer…

Een voice assistent is voor deze service echter niet randvoorwaardelijk. In de proef ontvangt de bewoner een melding via een app op smartphone of tablet zodra de bezorger aanbelt. Vanuit deze toepassing kan de bewoner meteen ‘videobellen’ met de bezorger. Dat werkt op gelijksoortige wijze als bekende applicaties zoals facetime en WhatsApp. Na identificatie van de bezorger kan de bewoner zijn deur openen via de app. In de toekomst zijn er ook mogelijkheden om de bezorger bijvoorbeeld met een éénmalige QR code toegang te geven tot de woning. Na opening van de (voor)deur brengt de bezorger de boodschappen naar de keuken. Gekoelde producten worden daarbij meteen in een tas in de koelkast gezet. Na het verlaten van het huis sluit Nuki de deur automatisch weer af.

slim deurslot ook bij gedeelde voordeur

Deze manier van thuisbezorgen is ook mogelijk in gebouwen met een gedeelde voordeur. Daarvoor is wel een extra stap nodig en wordt gebruik gemaakt van het slimme deurslot Nello. Met Nello gaat de gezamenlijke deur automatisch open als de bezorger op het afgesproken tijdstip aanbelt. De rest van het proces blijft gelijk.

mooier-beter-makkelijker

Doordat een bezorger op deze wijze ‘vrij’ toegang kan krijgen tot een willekeurige ruimte, worden de bezorgmomenten veel flexibeler. De klant kan namelijk voortaan ook momenten kiezen waarop hij/zij niet thuis is. Daarmee wordt een belangrijke beperking in pakket bezorging weggenomen. Over resultaten van de proef is nog niets bekend. Ook PostNL heeft in het verleden met deze manier van thuisbezorgen geëxperimenteerd. Uit de variëteit van dit soort initiatieven blijkt eens te meer dat slimme huizen en de ‘nieuwe’ services daar omheen ons dagelijks leven op vele manieren gaan beïnvloeden. En zeker kunnen verrijken.